CEL OGÓLNY:
- Zapoznanie uczniów z zasadami kodowania/programowania w oparciu o przepisy kulinarne.
CELE SZCZEGÓŁOWE. UCZEŃ:
- wie, co to jest kodowanie/programowanie (na przykładzie przepisów kulinarnych),
- wie, co to jest postępowanie według instrukcji,
- potrafi wskazać przykłady kodowania w życiu codziennym,
- potrafi ułożyć przepis robienia pizzy w odpowiedniej kolejności,
- potrafi zakodować ruch bota za pomocą symboli ruchu.
NACOBEZU
Będę zwracać uwagę na to, czy potraficie:
- ułożyć plan działania zapisany jako kod, według którego wykonuje się czynności
- zakodować drogę bota.
METODY I FORMY PRACY:
- indywidualna
- zbiorowa
- instrukcja
- oglądowa
- pokaz
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
- tablica multimedialna
- przepisy kulinarne w nieuporządkowanej formie
- komputery z połączeniem internetowym
- strona internetowa com
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Wypowiedzi dzieci na temat przepisów kulinarnych.
Uczniowie opowiadają o znanych im przepisach kulinarnych potrzebnych do wykonania różnych potraw.
- Układanie przepisu.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej przepis na zrobienie pizzy w nieuporządkowanej formie.
Uczniowie ustalają kolejność wykonywania poszczególnych czynności.
Wybrany uczeń za pomocą metody przeciągnij/upuść porządkuje tekst przepisu na tablicy multimedialnej.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że to jest plan działania, który się powtarza, czyli inaczej kod postępowania. Wyjaśnia, że programowanie to układanie w konkretnym celu pewnych elementów w odpowiedniej kolejności, np. instrukcja obsługi, budowanie z klocków, sadzenie kwiatów.
- Godzina kodowania z botem na stronie internetowej com.
Nauczyciel informuje, że dzieci będą teraz kodować ruch bota za pomocą klawiszy ruchu: ←, →, ↓, ↑.
Nauczyciel demonstruje na tablicy multimedialnej klawisze i sposób kodowania bota.
Na tablicy multimedialnej wybrany uczeń koduje ruch bota metodą przeciągnij/upuść z pomocą pozostałych uczniów.
Następnie kolejno uczniowie/indywidualnie (każdy) kodują kolejne etapy programowania na tablicy multimedialnej.
- Samodzielne próby programowania.
Uczniowie samodzielnie przy swoich komputerach kodują/programują bota za pomocą klawiszy ruchu.
Nauczyciel przypomina dzieciom cele nacobezu. Prosi, aby dokończyły zdania:
- Dzisiaj zrozumiałem/zrozumiałam...
- Wiem, że programowanie to....